Budowanie zespołu – lodołamcze

Bardzo ważnym elementem pracy w grupie, jest włączanie wszystkich członków do pracy, do aktywnego uczestnictwa. Dlatego też przy jakimkolwiek zebraniu, spotkaniu kilku osób, które się nie znają, dobrze jest zastosować ćwiczenia, mające na celu „przełamanie lodów”, nawiązanie pierwszego kontaktu i wzajemne zapoznanie się członków grupy. Zachęceniu do wspólnego efektywnego działania.

Przedstawianie się

Standardowym sposobem stosowanym prawie wszędzie, jest poprostu przedstawianie się. Ma to jednak kilka wad, niektórzy lubią i mają dużo do powiedzenia o sobie, inni powiedzą tylko imię i nazwisko. Niektórzy będą koloryzować, inni natomiast skromnie powiedzą jedno zdanie. Dlatego też proponuję zastosować poniższy zestaw pytań. Sam go z dużą skutecznością stosuje, pozwala on każdemu na przygotowanie kilku zdań o sobie, a jednocześnie nie dyskryminuje jednych, względem pozostałych członków.

przebieg

Rozdajemy uczestnikom kartki z pytaniami, prosimy o udzielenie na nich odpowiedzi na nie. Informujemy uczestników, że nie muszą na wszystkie odpowiadać. Po kilku minutach zaczynamy przedstawianie się. Ja przeważnie sam też odpowiadam na te pytania i przedstawiam się na ich podstawie jako pierwszy, patrząc na zapisaną kartkę mówię kilka zdań o sobie, odpowiadając na te pytania, następnie pytam grupę czy są do mnie jakieś pytania. Kolejnym etapem jest przedstawienie się każdego z uczestników, na podstawie tej uzupełnionej kartki. Jeżeli mamy wystarczająco czasu, to po każdej prezentacji możemy prowokować mała dyskusje, zadając dodatkowe pytania dotyczące tego, co powiedział dany uczestnik o sobie i prosząc innych o zadawanie pytań.

lista pytań, plik do pobrania i wydruku lodolamacze.pdf

  1. Jak masz na imię, czy Twoje imię Ci się podoba?
  2. Czy masz gdzieś znamię, tatuaż na ciele?
  3. Naszkicuj na drugiej stronie kartki swoją flagę/herb.
  4. Jaki kolor lubisz najbardziej, dlaczego?
  5. Jakbyś był kiążką, jaki nosiłbyś tytuł?
  6. Najbardziej oryginalny błąd, bzdura jaka Ci się w życiu przytrafiła?
  7. Gdybyś był Kubusiem Puchatkiem jaką przygoda byś dziś przeżywał?
  8. Jaki masz znak zodiaku, jakie swoje cechy identyfikujesz z ogólną charakterystyką tego znaku?
  9. Twoje ulubione utwory muzyczne/filmy?
  10. Przypomnij sobie książki/filmy (bohaterowie?), które wywarły na Tobie ogromne wrażenie, wręcz wpłynęły na twoje postępowanie.
  11. Gdybyś miał smak, to jaki?
  12. Będąc dzieckiem co lubiłeś robić najbardziej, w co się bawić?
  13. Twoje 3 życzenia do złotej rybki?
  14. Twoje 5 minut na scenie, jako kto? gdzie?
  15. Teraz szybko dokończ poniższe zdania:
    • Zawsze chciałem…
    • Lubię…
    • Umiem..
    • Gdybym mógł kierować innymi ludźmi…
    • Ideałem mężczyzny/kobiety jest dla mnie…
    • Najlepiej pracuje mi się z…
    • W szkole moi nauczyciele…
    • Lubię pracować z ludźmi, którzy…
    • Życie to dla mnie…
  16. Jakbyś chciał aby reszta członków grupy się do Ciebie zwracała?

Inne ćwiczenia grupowe pomocnicze, w przełamywaniu lodów.

  • Autoreklama
    Rozdajemy uczestnikom kartki, prosząc o napisanie własnej autoreklamy. Dla ułatwienia (gdy zaistnieje pytanie co dokładnie reklamować) zadania prosimy uczestników o przypomnienie sobie sytuacji, w której ktoś ich nie docenił, w której czuli się niedowartościowani. Dajemy każdemu kilka minut na przygotowanie się, następnie prosimy każdego o przedstawienie swojej reklamy, może to być slogan, wierszyk, mały plakat.

  • Spotkanie towarzyskie
    Prosimy uczestników o wstanie z krzeseł i zachowywanie się jak na bankiecie. Uczestnicy mają za zadanie, porozmawiać z każdą osobą i dowiedzieć się o każdej przynajmniej 3 różnych rzeczy.(można pomóc sobie kartką papieru do zapisywania). Dodatkowo, każde 3 informacje przekazane jednej osobie musza być unikalne, jedna osoba nie może mówić każdemu tego samego o sobie. Na koniec uczestnicy przedstawiają się wzajemnie, całej grupie.

  • Gorące krzesło
    Ustawiamy krzesła w kręgu, po środku zostaje jedno (gorące krzesło). Ilość krzeseł włącznie z krzesłem w środku powinna być równa ilości uczestników. Osoba siedząca w środku wykrzykuje jedną swoją cechę np. „mam długie włosy”, w tym momencie wszyscy, których ta cecha dotyczy muszą wstać i szybko zamienić miejsca, nie wolno usiąść na swoim krześle. Gdy wszyscy z długimi włosami znajdą swoje nowe miejsce, osoba która usiadła na „gorącym krześle”, wykrzykuje inną cechę, która jej dotyczy, a osoby którzy również się z nią identyfikują są zmuszone zamienić miejsca itd.

  • Kojarzysz mi się z…
    Uczestnicy komunikują się wzajemnie, każdy każdemu musi powiedzieć z czym się kojarzy, nie wolno jednak tłumaczyć dlaczego, wolno natomiast prosić o pogłębienie skojarzenie. Na przykład jeśli ktoś usłyszy ze kojarzy mu się z kotem, można zapytać o rase, wiek, zwinność, upodobania kota, nie wolno pytać dlaczego.